zondag 20 maart 2016

Een rivier verlegt grenzen 2

Rond kwart over vijf vanochtend kan ik vanuit mijn slaapplaats de Lindi weer zien. Mijn lijf doet pijn van het hangen over de banken in de autobus. De vrouwen zijn buiten al een uur in de weer houtskoolvuurtjes en grote pannen. Hoe lang hebben zij kunnen slapen? Ik zoek snel mijn spullen bij elkaar en ga op zoek naar Okke. Hij ligt nog steeds met gesloten ogen op 'zijn' wiebelende plank. 'Het wordt licht!'. Ik heb de duisternis overwonnen en ik voel me herboren. 

Een paar uur later sta ik aan de overkant van de Lindi en heb mijn camera in de aanslag. Onze autobus van Na Ngolu Coach waarmee we onderweg zijn, is aan de overkant net op de veerboot gereden. Okke en ik hebben vanochtend rond acht uur al de overtocht gemaakt. De autobus paste toen niet meer op de veerboot met drie auto's en tientallen mensen. 
Van links zie ik een terreinwagen aankomen met in de laadbak vier mannen met wapens. Hun gezichten zijn bedekt met bivakmutsen en zonnebrillen. In één beweging stop ik de camera in de tas. Ik voel de spanning in mijn buik. De mensen om me heen reageren er niet (zichtbaar) op. De terreinwagen rijdt de wachtende auto's zonder aarzeling voorbij en wordt vooraan opgesteld. De mannen springen uit de terreinwagen en nemen om de wagen posities in. In de tussentijd is een andere auto aangekomen. De deuren gaan open en een grote man in witte soutane stapt uit. Dit moet de bisschop van Buta zijn, denk ik. We hebben al veel verhalen over hem gehoord. André loopt naar hem toe en wenkt ons. We schudden handen. Wanneer André de bisschop vertelt dat ik met de mountainbike tot in Liguga ben geweest, blijkt dat hij dat al weet. De tamtam gaat snel, zeker in Congo...

Gisterochtend zijn we gaan kijken naar de autobus die vast zat in de modder. Ik filmde en maakte foto's van de pogingen om de autobus met een vrachtwagen en tractor uit de gaten in de weg te trekken. Er was volop publiek. Een deel stond op de vrachtwagen om deze extra gewicht te geven. Twee mannen met witte overhemden, broek in de vouw en gepoetste schoenen, stonden te kijken. Het is alsof ze het ruiken. Het was wel erg toevallig dat de veiligheidsdienst hier opdook... Werden we gevolgd op onze reis? Toen ik langs de autobus liep en het tafereel filmde, kwam één van de twee naar me toe. Ik deed net alsof ik niet begreep wat hij zei. Het was vruchteloos. Ik werd gesommeerd om alle foto's en films over de autobus in de modder te verwijderen. En over mijn schouder werd meegekeken of ik het ook wel echt deed. Ik werd boos. Alsof de wereld in shock zal zijn van een vastzittende autobus in Congo! Dat je in Congo niet alles kan zeggen en schrijven is bekend en ik nam me voor om dit voorbeeld zeker wereldkundig te maken. 





Geen opmerkingen: